BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Saturday, September 26, 2009

Bukit Gantang....Khir Toyo...isu selcat.


anak toyo

ini lagi seekor dari kg nelayan

Tidak perlu..ahli-hli PR khasnya ahli pas terlalu ghairah mengentam Pas Negeri dan Hassan Ali,,jangan terperangkap dengan taktik BN untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat.
*Seharusnya mereka-mereka ini dan juga para bloggers mendesak pimpinan Bn khasnya mantan MB anak toyo memberi penjelasaan bagaimana kebanyakkan peruntukkan yang dikhuskan untuk kegunaan setahun di habiskan dalam masa kurang 3 bulan selepas diumukan PRU,sedangkan perkara sedemikian tidak terjadi sebelum ini ..pada tahun-tahun sebelum PRU.

nampak sangat dalam kenyataan media anak toyo beliau selalu melibatkan yang DAP mempergunakan kuasa atau mahu menjadi hero dengan manipulasikan SELCAT.Ini isu yang selalu dibawa Bn dan anak toyo.kenapa?

jangan biarkan diri anda penyokong PR dan para bloggers menyimbah petrol kedalam api yang sedang membara

Lau yang juga Setiausaha DAP Selangor berkata, daripada terus mengaut di dalam air keruh, adalah lebih baik untuk Khir menjelaskan bagaimana beliau sebagai Menteri Besar pada masa itu membenarkan perkara itu terus berlaku.

"Kalaulah beliau yang benar-benar ikhlas dalam mempertahankan pegawai-pegawai kerajaan, maka saya menyeru kepada beliau agar tampil ke hadapan dan menjawab segala persoalan yang
timbul", katanya.-


Nizar News... Hendak Berpolitik? Sila Turun Tahta -

Titipan ini saya tujukan khas buat Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.

Assalamualaikum, saya (Maaf saya tidak tahu berbahasa bangsawan. Malahan saya membahasakan diri saya 'Aku' pabila doa dan bermunajat kepada ALLAH SWT. dan ingat, antara Tuanku dan saya tiada bezanya di sisi ALLAH kecuali amalan masing-masing) terbaca kenyataan Tuanku di sini.

Antara yang dilaporkan seperti berikut:

Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah mahu rakyat negeri itu terus menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN) agar lebih banyak pembangunan sosial, ekonomi dan pendidikan dapat dilaksanakan untuk faedah mereka.


Sebagai rakyat saya amat berbangga kerana ada raja Melayu yang cuba mempamerkan keperihatinannya kepada rakyat. Alhamdulillah. Walau bagaimanapun, kerana kenyataan tersebut lebih berunsur politik kepartian, maka nasihat dan pandangan saya kepada Tuanku Sultan hentikanlah ucapan atau kenyataan yang meloyakan ini.

Tidak dapat dinafikan ada kerabat Pahang yang aktif berpolitik malahan menyertai kabinet. Kalau itu yang diimpikan oleh mana-mana raja atau sultan, tahniah. Tetapi perlu ingat, lakukan yang satu ini - turun tahta dan masuklah gelanggang politik secara sopan dan bertamadun. Apalah hebatnya berpolitik dari atas singgahsana!!!

Kepada Sultan, nasihat saya berikan

Kepada ALLAH SWT keampunan hamba Mu pohonkan.

*ini dah cerita lama dah....rasa macam campur pakistan..sal tu tuanku gayut kat BN
sumber:

jANGAN BOHONG..hanya saya yang boleh bohong



Datuk Seri Dr Rais Yatim



lim guan eng

ada tipuke itu datuk rais mana hilang itu wang peruntukkan>?

KUALA LUMPUR (Sept 10, 2009): The federal government has said there was a “misconception” that it had allocated RM25 million grant to Penang for heritage conservation.

Information, Communications and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim said such an allocation for George Town, after it had been conferred World Heritage Site status by Unesco last year, did not exist.

“There has been a misconception; there is no allocation in that matter,” he said during a press conference yesterday. “I have arranged for the chief minister to get an official letter from the commissioner of heritage.”

Penang Chief Minister Lim Guan Eng had sent Rais a letter on Aug 27, saying the state needed the funds for conservation and research, and for critical plans it is required to submit to Unesco by Feb 1, 2011.

sumber:

Friday, September 25, 2009

araipaima untuk dijual

untuk di jual..sila hubungi saya.di ruang komen
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
pjg 6 kaki berat 60 kg..

Mahkamah berasap dipanah petir

Bangunan Mahkamah Tinggi Kuantan diselubungi asap tebal awal pagi ini, apabila suis utama alat penyaman udara bangunan itu meletup dipanah petir.

Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Kebakaran Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang Yusairi Zulkifli berkata balai bomba Jalan Bukit Ubi menerima panggilan daripada orang awam mengenai asap tebal itu pada kira-kira pukul 2 pagi.

"Siasatan mendapati asap tebal itu berpunca daripada suis utama penyaman udara di bangunan itu meletup kerana dipanah petir," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata bangunan itu terpaksa ditutup sementara sehingga kerja pembaikan selesai serta mendapat pengesahan keselamatan daripada bahagian elektrik Jabatan Kerja Raya (JKR).

Bangunan itu hanya mengalami sedikit kerosakan, katanya.

*ini baru permulaan beb

Thursday, September 24, 2009

RAYA LAGI......

Lagi PRK di Johol, N9.

Belum pun pilihanraya kecil Bagan Pinang bermula, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) petang tadi baru menerima satu lagi Surat Perletakan Jawatan dari Adun Johol, Barisan Nasional.

Punca pengutusan surat tersebut kerana ADUNnya sedang bersabung nyawa; akibat penyakit kanser tulang tahapan ketiga/genting.

Ini menandakan Negeri Sembilan bakal menempuhi satu lagi pilihanraya kecil; selepas selesainya pilihanraya kecil Bagan Pinang kelak.

Pun begitu, MKT PKR Badrul Hisham Shaharin @ Chegubard berkata, SPR sedaya upaya cuba menyelamatkan BN dengan menolak surat perletakan jawatan itu.

Dalam perkembangan berkaitan, dua ADUN BN yang lain sedang berdepan dengan pertuduhan rasuah; yang membolehkan kedua-dua mereka hilang kedudukan sebagai ADUN.

Jika berlaku juga pilihanraya di kedua-dua Dun itu, menjadikan BN Umno terus diselubungi sindrom takut kalah pilihamraya (atychiphobhia).

Ini kerana, Umno sudah kalah tujuh kali berturut-turut di Semenanjung – Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Manek Urai, Penanti dan Permatang Pasir.

Umno BN bertambah bimbang, takut-takut Negeri Sembilan akan jatuh dalam genggaman Pakatan Rakyat (PR).

Ianya tidak mustahil kerana perbezaan kerusi BN-PR hanya empat kerusi sahaja.

Sama-sama kita nantikan apa pula konspirasi SPR-UMNO BN dalam masa terdekat ini demi mempertahankan status quo mereka sebagai pemerintah zalim menjelang PRU13 kelak. -zainulfaqar


ADUKATARUNA:

Menteri disiasat kes kertas kabinet bocor


Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata menteri kabinet adalah antara individu yang akan dipanggil bagi memberi keterangan berhubung kes penyiaran dan penyebaran kertas kabinet mengenai isu Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Malaysia Today baru-baru ini.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan siapa atau berapa menteri yang akan disoal untuk mengenal pasti pihak yang bertanggungjawab mendedahkan dokumen sulit itu yang membabitkan Akta Rahsia Rasmi (OSA).

"Polis akan memanggil mereka yang dipercayai terlibat termasuklah menteri," katanya kepada pemberita selepas selesai melawat ibu pejabat polis daerah (IPD) Ampang Jaya hari ini.

Kertas kabinet mengenai PKFZ itu disiarkan di sebuah laman web didakwa sebagai memorandum daripada menteri kewangan berhubung PKFZ yang tertakluk kepada OSA.

Musa bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai isu itu kerana bimbang ia akan mengganggu siasatan.

*berani ke mike nak siasat simenteri tu....
*tunggu menteri kambing hitam

Wednesday, September 23, 2009

Gelagat POLIS RDM

Penduduk mengamuk apabila Polis menolak untuk membantu

Kira-kira 300 orang penduduk di sekitar Lukut, Negeri Sembilan berang dengan tindakan pasukan Polis apabila kereta peronda Polis menolak untuk menghantar seorang kanak-kanak

berusia 13 tahun yang baru telibat kemalangan dengan sebuah kereta pacuan 4 roda untuk dihantar ke hospital.


Kereta peronda Polis yang kebetulan lalu di tempat kejadian telah diminta oleh penduduk di situ untuk menghantar mangsa ke hospital. Tetapi anggota Polis tidak mahu berbuat sedemikian dan berkata, itu adalah kereta peronda, bukannya ambulan.

Bagaimana pun, mangsa kakak-kanak berketurunan India yang menaiki basikal itu telah di hantar dengan kereta lain ke hospital bersama dengan pemandu kereta yang terlibat dengan kemalangan itu.

Namun, kakak-kanak yang tercedera parah itu telah meninggal dunia semasa didalam perjalanan menuju ke hospital.

Kejadian ini berlaku selepas tengah malam pada 19 September lalu.

Keengganan Polis untuk membantu kanak-kanak tersebut betul-betul menimbulkan kemarahan orang ramai. Di dalam suasana kelam kabut itu, seorang anggota polis berpakaian preman telah mengugut untuk menembak orang ramai jikalau mereka tidak bersurai.

Kira-kira jam 1 pagi, ADUN Port Dickson, YB Ravi Munusamy (PKR) tiba di tempat kejadian untuk mententeramkan keadaan dan menuntut anggota Polis yang berpakaian preman itu memohon maaf kerana mengugut untuk menembak.

Bagaimana pun, anggota Polis itu berkeras tidak mahu memohon maaf. Ini telah membangkitkan lagi kemarahan orang ramai dan akhirnya pegawai Polis itu akur untuk memohon maaf.

憤怒的民眾不但推翻毀壞的肇禍汽車,還對車子拳打腳踢,宣泄不滿。(圖:光明日報)

蘆骨一起死亡車禍引發警民衝突,一名便衣警員(背向鏡頭者)與群眾發生肢体衝突,現場氣氛緊張。(圖:光明日報)

約300名情緒高漲的民眾包圍意外現場,一名男子更是站上肇禍汽車,恫言燒車。(圖:光明日報)

被指作狀舉槍的警員(左3)成為眾矢之的,遭拉威和民眾窮追不舍,最後只好大家致歉。(圖:光明日報)

肇禍的汽車毀不成形。(圖:光明日報)

一名到場的警員不斷安撫情緒高漲的民眾。(圖:光明日報)

sumber:

CALON...MANUSIA PALING BODOH ABAD INI....

YANGA MANA SATU PILIHAN ANDA?

MAT RUBBISH


MAT LEMBU

MAT MAGARAN

Tuesday, September 22, 2009

pasai keturunan pun depa bergaduh..

Alamak.... pasal keturunan pun nak kecoh ke...? Apa punya sengal la... diorang nih semua... poyo.. poyo.. jer..., gua yang berketurunan Nabi Adam AS... selamba rock jer... tak kecoh pun...


Persatuan Keturunan Megat Terawis Malaysia mencabar keluarga Kartika Sari Dewi Shukarnor supaya mengemukakan bukti bahawa ibunya, Wan Badariah Meor Abdul Salim, 53, berasal dari keturunan mereka.

Menurut setiausaha persatuan itu, Megat Iskandar Megat Zaharuddin, jika mereka gagal berbuat demikian, pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap keluarga terbabit.

“Tindakan undang-undang dibuat kerana mereka telah mengaitkan susur galur yang diterajui oleh persatuan ini dengan keluarga beliau yang dilihat semata-mata ingin membuktikan ‘kerakyatannya’ kepada orang ramai,” katanya dalam satu kenyataan media semalam.

Memetik laporan akhbar baru-baru ini, keluarga Kartika mendedahkan mereka merupakan keturunan Ngah Ibrahim daripada sebelah bapanya, Shukarnor Abdul Mutalib sementara ibunya, Wan Badariah adalah waris kepada Megat Terawis.

Shukarnor telah bertindak mengeluarkan kenyataan itu setelah mendapati ada segelintir individu termasuk ‘cakap-cakap’ di laman blog yang mendakwa mereka berasal dari negara jiran.

Selanjutnya di sini dan sini

Isa: Apa ada pada keturunan...??? Dalam kubur tak ada soal jawap siapa keturunan lu... ada ke mooncar and nancare tanya... "Siapa Keturunan Lu..." jawap dalam masa 5 saat, kalau tak kami songket lu nanti... ha..ha..ha... ada hadis... ada dalil... ada termaktub dalam Quran...? Itulah...MELAYU... LAYU dan LAYU... kiok...

**waa kalau diberi pilihan dah tentu tak pilih keturunan Mongolia

terakhir di Malaysia....spesis dungu

Samy sanggup undur sekarang jika Palanivel sedia pimpin MIC

Presiden MIC sambut baik kesediaan PM mahu bincang pelan peralihan MIC

PRESIDEN MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu dan timbalannya, Datuk G. Palanivel (kiri) diraikan selepas Palanivel mengekalkan jawatannya buat penggal kedua pada pemilihan 12 September lalu. Samy Vellu mempertahankan jawatannya April lalu. Selepas seminggu pemilihan Samy Vellu berkata beliau akan mengadakan perbincangan dengan Palanivel dan pertemuan susulan bersama Perdana Menteri berkenaan dengan pelan peralihan kepimpinan parti.

PETALING JAYA: Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu menyatakan kesediaannya untuk berundur dan menyerahkan tampuk kepimpinan parti itu pada bila-bila masa sahaja, "termasuk esok" jika timbalannya, Datuk G. Palanivel sanggup menerajui parti itu.

"Saya sudah bersedia untuk pergi (melepaskan) jawatan, saya bersedia untuk pergi... hari Isnin, esok pun boleh jika Palanivel merasakan sudah bersedia untuk mengambil alih kepimpinan parti, saya bersedia untuk menyerahkan kepimpinan kepada beliau.

"Saya tiada masalah. Saya bukan hendak memegang jawatan ini buat selama-lamanya. Tapi ada banyak perkara yang perlu diselesaikan (demi parti dan masyarakat)," kata beliau ketika dihubungi mStar Online hari ini.

Samy Vellu yang mempertahankan jawatannya buat penggal ke-11 April lalu memberitahu beliau akan mengadakan perbincangan dengan Palanivel sebaik sahaja beliau pulang dari India.

"Palanivel ada di India sekarang dan apabila beliau pulang dari India, saya akan menemui beliau untuk membincangkan perkara ini... untuk bertanya sama ada bersedia untuk mengambil alih jawatan Presiden. Dan, jika beliau bersedia saya akan menyerahkan kepada beliau," jelasnya.

Palanivel yang memenangi jawatan Timbalan Presiden MIC untuk penggal kedua pada 12 September lalu kini berada di India.

Bagaimanapun Samy Vellu menegaskan, parti akan berhadapan dengan pelbagai masalah jika beliau melepaskan jawatannya sekarang.

Sambil menyifatkan barisan kepimpinannya masih baru, Samy Vellu menambah: "Mereka memang merupakan muka lama dalam Kongres (MIC) (sebagai ahli), tetapi mereka adalah barisan kepimpinan baru, yang baru sahaja dipilih."

MIC mengadakan pemilihan pada 12 September bagi jawatan timbalan presiden, tiga naib presiden dan 23 anggota jawatankuasa kerja pusat.

Selain Palanivel turut dipilih ialah tiga Naib Presiden, yang kesemuanya merupakan muka baru iaitu Datuk Dr. S. Subramaniam, Datuk S.K. Devamany dan Datuk M. Saravanan.

Palanivel, Subramaniam, Devamany dan Saravanan merupakan calon Pasukan Presiden yang direstui Samy Vellu.

BUKAN SENGAJA

Bekas Menteri Kerja Raya itu menambah, bukan beliau sengaja berpegang pada jawatan Presiden MIC sepanjang 18 bulan lalu selepas parti itu merekodkan prestasi buruk pada pilihan raya umum Mac 2008.

"Sepanjang 18 bulan lalu saya melalui pelbagai kesukaran, menguruskan soal kewangan untuk parti dan sebagainya.

"MIC bukan hanya milik untuk ahli-ahli parti sahaja, tetapi MIC perlu memenuhi keperluan masyarakat India," kata beliau sambil mengulangi bahawa MIC akan berhadapan dengan ketidakstabilan jika beliau memutuskan untuk berundur sekarang.

"Ada banyak perkara yang perlu diselesaikan, saya sedang menjalankan banyak perkara. Saya hendak memastikan semuanya selesai dan parti berada dalam keadaan baik sebelum diserahkan kepada pengganti saya," katanya lagi.

Samy Vellu diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bahawa beliau akan mengadakan perjumpaan dengan Presiden MIC itu untuk membincangkan pelan peralihan kuasa pemimpin nombor satu MIC itu yang telah menerajui parti sejak 1981.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional mengesahkan yang Samy Vellu ada berjumpa dengan beliau Jun lalu untuk membincangkan mengenai perancangan peralihan kuasa pucuk pimpinan.

Menurut Perdana Menteri, beliau akan membincangkan langkah sesuai yang patut diambil oleh Presiden MIC itu berhubung perkara berkenaan.

Jelas Najib, ketika itu Samy Vellu memaklumkannya yang beliau masih tidak boleh berundur dan jika beliau berbuat demikian, kestabilan MIC akan tergugat.

"Tetapi itu sebelum pemilihan parti. Tetapi kini selepas pemilihan, saya akan sekali lagi berbincang dengan beliau tetapi ini tidak harus dilihat sebagai campur tangan BN dalam ehwal dalaman MIC," kata Najib yang juga Presiden Umno.

Sabtu lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Samy Vellu adalah liabiliti kepada BN, dalam usaha komponen parti pemerintah untuk memenangi semula sokongan masyarakat India negara ini.

SEDIA JUMPA NAJIB

Mengenai kenyataan Najib itu semalam, Samy Vellu memberitahu, beliau melihatnya "sebagai satu kenyataan positif daripada Perdana Menteri."

Justeru kata Samy Vellu, beliau akan berhubung dengan Perdana Menteri minggu depan untuk mendapatkan tarikh temu janji bagi membincangkan isu berkenaan.

"Saya akan mengadakan perbincangan hati ke hati dengan Perdana Menteri berkaitan dengan pelan peralihan, saya perlu menjelaskan kepada beliau rancangan saya supaya ia dapat diterima dengan baik," katanya lagi.

JAMUAN HARI RAYA .PAS KAWASAN DAN AHLI PARLIMEN

JAMUAN HARI RAYA .PAS KAWASAN DAN AHLI PARLIMEN

Monday, September 21, 2009

Perutusan Hari Raya Mursyidul Am PAS

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat

Assalamu'alaikum wa Rahmatullah,

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: "Dan hendaklah kamu menyempurnakan bilangan puasa (pada Bulan Ramadhan) dan hendaklah kamu bertakbir mengagungkan Allah (apabila berhari raya) kerana Allah berikan hidayah kepada kamu." (Surah Al Baqarah : 185)


Setelah kita berpuasa, bertarawikh, berqiyamullail, bertadarus, bersedekah, berzikir dan sebagainya sepanjang Ramadhan, Allah S.W.T menyuruh kita bertakbir dalam berhari raya.

Takbir ialah sebutan Allahu Akbar yang bermaksud "Allah Adalah Yang Terbesar". Manakala yang lainnya adalah yang paling kecil dan mesti dipinggirkan apabila bertembung dengan Kehendak Allah S.W.T.

Malangnya ramai orang yang menyebut Allahu Akbar sebagai satu tradisi sahaja. Inilah masalah besar yang berlaku di kalangan umat Islam sejak kebelakangan ini.

Hari Raya bukanlah tradisi ciptaan orang Arab, bukan juga tradisi ciptaan orang Melayu. Bahkan ia merupakan kehendak agama.

Antara nikmat berhari raya ialah kita boleh makan dan minum setelah sebulan penuh tak boleh makan harta sendiri. Nikmat ini tak dapat dirasai oleh orang yang tidak berpuasa. Orang yang perutnya kenyang sepanjang tahun, tak terasa sedikit pun kemanisan nikmat ini.

Apabila disebut hari raya, buka saja anak kecil bahkan orang tua dan orang sakit pun turut berseronok sama. Islam minta kita bersukaria dengan amalan ziarah dan bermaafan antara satu sama lain.

Pada hari raya kita tak dibenarkan berpuasa sekalipun puasa itu sendiri adalah ibadat. Tapi dalam persoalan ibadat, maka kita perlu mengerjakannya, kita tak boleh buat pandai-pandai.

Apabila Allah Ta'ala minta kita mengerjakan ibadat, maka kita perlu mengerjakannya mengikut cara dan masa yang telah ditentukan.

Begitu juga dalam kita berhari raya, tak boleh kita buat ikut pandai sendiri. Kita berseronok dalam lingkungan yang dikehendaki oleh Allah. Sebab itu kita tak boleh berhari raya dengan pakaian, pergaulan, makan minum dan hiburan yang terlarang dan berunsur maksiat.

Berapa ramai anak-anak mengalami putus jari tangan, buta mata, muka melecur dan sebagainya akibat bermain mercun tanpa kawalan pada setiap tahun.

Berapa ramai pula yang terlibat dengan kemalangan maut pada setiap musim perayaan akibat kelalaian dan tidak memperdulikan peraturan jalanraya sehingga mengorbankan ramai orang yang tidak bersalah.

Apabila hari raya, memang menjadi fitrah manusia suka berseronok. Tapi Islam mengajar kita mengikut peraturan tertentu supaya sambutan hari raya menjadi ibadat yang mendatangkan pahala. Antara jadual berhari raya, kita disunatkan mandi sebelum pergi ke masjid.

Kalau kita mandi biasa, tubuh kita saja yang bersih. Tapi apabila kita niat bahawa mandi sunat hari raya, bukan tubuh kita saja yang bersih dan berbau sedap bahkan kita dapat pahala.

Sesetengah orang tak berapa minat sangat nak cari pahala. Apa yang dia minat ialah cari duit dan harta saja. Kepada orang-orang sebegini, dia kena faham bahawa pahala adalah mata wang (currency) yang sangat berguna apabila kita masuk kubur. Apabila kita masuk kubur, kita tidak mati seratus peratus.

Yang mati dan hancur menjadi debu hanyalah jasad kita. Roh dan jasad kita akhirnya akan dibangkitkan kembali di akhirat nanti.

Sebagaimana jasad manusia di dunia ini berkehendak kepada makan minum. Untuk memenuhi keperluan fizikal di dunia ini, kita terpaksa gunakan wang untuk membeli makanan, minuman dan pelbagai keperluan lain.

Tapi apabila saja kita masuk ke dalam kubur, semua jenis mata wang dunia ini tidak laku lagi. Duit Amerika tak laku. Mas jongkong pun tak laku. Yang lakunya ialah pahala.

Pahala adalah aset dan mata wang yang kita sangat perlukan semasa berada di dalam kubur dan di Padang Mahsyar. Salah satu cara untuk kita mendapat pahala selain daripada berpuasa, bertadarus, bertarawikh ialah dengan kita berhari raya menurut cara yang telah ditunjukkan oleh Islam.

Kita diminta membayar zakat fitrah untuk membantu golongan fakir miskin. Tentunya oarng yang tidak berkemampuan tidak ramai.

Jadi, apabila semua orang yang berkemampuan membayar zakat fitrah, kita boleh fikir sendiri betapa banyaknya harta yang diberikan kepada fakir miskin yang membolehkan mereka tumpang berseronok sama.

Pada hari raya kita diminta memakai pakaian cantik, seboleh-bolehnya pakaian yang belum dipakai lagi. Kalau pakaian sudah dipakai pun tak apa, asalkan halal dan bersih. Kita tetap juga akan mendapat pahala.

Kita juga diminta membawa anak-anak ke masjid, ke surau, ke musalla untuk bertakbir mengagungkan Allah S.W.T dan seterusnya untuk mengerjakan sembahyang sunat hari raya demi untuk bersyukur di atas hidayah kurniaan Allah kepada kita dan juga untuk bertaqarrub kepada Allah 'Azza Wa Jalla.

Sembahyang sunat Aidilfitri ada bacaannya sepertimana yang dibacakan oleh Rasulullah S.A.W. Dalam sembahyang sunat Aidilfitri, Rasulullah S.A.W membaca Surah Qaaf dalam raka'at yang pertama dan Surah Al Qamar pada raka'at kedua. Kedua-dua Surah ini menyentuh tentang Kiamat.

Ketika umat Islam sedang berseronok, tiba-tiba Nabi kita membacakan Surah yang menceritakan tentang kedahsyatan huru-hara yang pasti akan berlaku pada Hari Kiamat nanti. Sekaligus ia bermaksud bahawa segala nikmat hidup di dunia ini pasti akan disoal dan akan dikenakan pembalasan.

Siapa pun yang hidupnya di dunia ini, apabila selaras dengan kehendak Al Quran akan dimasukkan ke dalam syurga. Apabila tak selaras dengan kehendak Al Quran, baik dalam masalah politik, ekonomi, kebudayaan, pendidikan, rumah tangga dan sebagainya dia akan masuk neraka. Wallahua'alam._

Dato seri Nizar...Di Bukit gantang.....jom kite.....

JADUAL..DATO SERI..27/09/09

MAJLIS RUMAH TERBUKA:
Pas Kawasan bersama Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Lokasi:Pusat Khidmat Ahli Parlimen Jalan Matang
Tarikh:27/09/09.
Masa: 9.00 pagi hingga 1.00 t/hari.
Jemputan :SEMUA DIJEMPUT HADIR

*menu mesti ada...satay,laksa,kuih muih apa lagi cendol....nasi pun ada ko....??
makan kemudian kira...jom kita beraya bersama Dato Seri dan Masyarakat Bukit Gantang.
ada NASI KANDAR KE..??

Saturday, September 19, 2009

SELAMAT HARI RAYA


Masak lemak gulai ketam

Pembasuh mulut kueh keria

Bunyi mercun berdentum dentam

Riang gembira di Hari Raya

Sungai di susur sehari hari

Dalam gelap menangkap ikan

Kami menyusun sepuluh jari

Salah dan silap harap maafkan

Pulut di tanak bersama santan

Balut ketupat di atas pangkin

Hidup di dunia satu kesempatan

Pergunakanlah ia sebaik mungkin

Ujian DNA sah Noordin Mohd Top

Polis Indonesia hari ini mengumumkan ujian DNA yang dijalankan mengesahkan bahawa pengganas paling dikehendaki yang ditembak
mati di Solo, Jawa Tengah dua hari lepas adalah Noordin Mohd Top.

Ketua Bahagian Penerangan Polis Indonesia Nanan Soekarna berkata semua ujian lain yang telah dilakukan terhadap jenazah Noordin di Hospital Polis Kramat ati di sini juga positif menunjukkan jenazah itu adalah Noordin.

"Semuanya 100 peratus sepadan. Dari ujian cap jari dan hasil ujian DNA
semuanya membenarkan jenazah itu Noordin," katanya seperti dipetik detikcom hari ini, lapor Bernama.

Ketua Polis Indonesia Jen Bambang Hendarso Danuri sebelum ini telah
memberikan pengesahan kepada media massa bahawa lelaki yang mati ditembak bersama tiga pengganas lain itu ialah Noordin, namun beliau tetap meminta unit forensik polis menjalankan ujian pengesahan DNA.

Laporan itu menyebut bahawa keluarga Noordin di Johor, Malaysia juga sudah diberitahu mengenai hasil ujian DNA itu.

malaysiakini..
nanti ada pula keputusan yang lain.

Friday, September 18, 2009

Dato seri Nizar.....19/09/09

Dato seri Nizar akan berada di Parlimen bukit Gantang Esok 19-09-09
*jam 8.00 pagi di batu hampar.
*8.30 pagi di Surau An-najah.
*9.00 pagi jelapang.
*9.15 markas batu 6
sumbangan Raya dan pengagihan Daging.sekitar Kawasan Bukit Gantang

Thursday, September 17, 2009

Kish LUCU bulan ramadan

Khir Toyo terima ugutan bunuh
Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo tengah hari ini membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah Shah Alam selepas menerima sepucuk surat ugutan bunuh terhadapnya.

Mantan menteri besar Selangor itu menerima ugutan tersebut dalam sepucuk surat pagi tadi yang dikirimkan ke pejabat DUN beliau di Sungai Panjang

Surat itu antaranya bertulis: "Hentikan cubaan menjatuhkan kerajaan Selangor. Jika tidak, saya bebas mencari kamu di Selangor."

"Saya boleh tembak kamu atau sumpitan beracun yang boleh membunuh kamu dalam masa beberapa saat sahaja," surat itu dipetik.

Surat dua halaman bertulisan tangan itu dikirim dari Bukti Raja berdasarkan cop pada setemnya.

Bercakap kepada Malaysiakini petang ini, Dr Mohamad Khir berkata beliau membuat aduan polis pada 12.30 tengah hari tadi.

Tambahnya, ugutan sedemikian bukan pertama kali terhadapnya.

"Sebelum ini, melalui SMS itu biasa. Tapi surat, ini kali pertama," katanya, sambil menambah, aduan itu dibuat kerana berasa keselamatan dirinya terancam.

"Dulu lainlah, (semasa menjadi menteri besar) saya ada pengawal peribadi," katanya.

khak kah kahkk akhhhh akhukkkkkkkkkkkkk

KENAPA KITA PERLUKAN CRANE....KISAH BENAR



kisah benar kenapa kita perlukan crane...sila klik video dibawah


video

Istana Negara baru bernilai 1100JUTA (1.1billion) DAULAT TUANKU!!

DAULAT TUANKU.......................




From: amiwelder@hotmail.com



UMNO:emak kencing berdiri..anak kencing memecut...


ibu umno menjadi contoh



anak umno mengambil contoh siibu..

DAP: Umno yang sesatkan Melayu

Seorang pemimpin DAP menafikan dakwaan orang Melayu yang menyertai parti itu disifatkan sebagai "kumpulan sesat dalam politik" dan "digesa agar kembali ke pangkal jalan".

Ahli jawatankuasa pusat DAP Ahmad Ton sebaliknya mendakwa Umno sendiri yang menyesatkan orang Melayu di negara ini.

"Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sanggup mengikut (semangat) pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz. Ikut Umar Abdul Aziz tidak sesat.

"Di Pulau Pinang, sekolah agama rakyat, kerajaan negeri bantu. Kalau di Johor, ia ditutup," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Selain Ahmad yang sudah lama bergiat dalam DAP, parti itu turut melantik Tunku Abdul Aziz Ibrahim, yang sebelumnya terkenal aktif bersama Transparency International, sebagai naib pengerusinya Ogos tahun lalu.

Abdul Aziz kemudiannya dilantik sebagai anggota Dewan Negara.

Ahmad, yang juga naib pengerusi DAP Johor, berkata beliau berasa malu dengan tindakan kerajaan negeri itu, berbanding dengan kerajaan Pulau Pinang yang membantu sekolah agama rakyat (SAR) terutama menaikkan gaji guru-guru dan menyedia peruntukan kepada sekolah terbabit.

"Jadi tidak betul, kalau (Umno) kata kita sesat," tambahnya.

SAR di negeri itu ditutup secara berperingkat-peringkat mulai tahun lepas dan DAP bersama Pakatan Rakyat di Johor menghantar memorandum kepada menteri besar berhubung isu tersebut.

Ahmad diminta mengulas dakwaan Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan bahawa orang Melayu yang menyertai DAP sebagai kumpulan tersesat jalan politik dan digesa kembali menyokong Umno.

Pemimpin Umno itu dipetik berkata tindakan mereka juga satu kesilapan besar kerana perjuangan DAP tidak langsung membela Melayu dan perkembangan Islam, malah turut menyamaratakan semua kaum, sekali gus menguburkan terus hak istimewa orang Melayu.

Dihubungi hari ini, Ahmad menambah, perjuangan DAP bertujuan mewujudkan bangsa Malaysia dan ia bertepatan dengan isi al-Quran yang mahu manusia yang berbilang kaum saling berkenal-kenalan dan berkasih sayang.

"DAP dilihat sebagai parti Cina sebab kaum Cina ramai masuk, tidak ramai ramai orang Melayu masuk. Cuba orang Melayu ramai masuk, jadi parti orang Melayulah," katanya.

Sementara itu, penyelaras Unit Penyelidikan DAP Wan Hamidi Hamid menyifatkan kenyataan pemimpin Umno itu "kurang cerdik" dan "agak menyedihkan" bagi seseorang yang berjawatan tinggi dalam parti.

"Nampak sentimen perkauman agak kuat," katanya kepada Malaysiakini.

Tambahnya, sejak DAP ditubuhkan lebih 40 tahun lalu, terdapat pemimpin Melayu yang pernah bertanding atas tiket parti itu, antaranya, allahyarham Ahmad Noor.

"Kenapa (Umno) tidak tegur (beliau) masuk DAP sebagai sesat?" kata Wan Hamidi, pengarang buku Lim Guan Eng: Dari Penjara ke Tampuk Kuasa.

sumber

semua sudah tahu............

Wednesday, September 16, 2009

PRK Bagan Pinang: MB N.Sembilan dalam dilema

Bekas Menteri Besar, Mohd Isa Samad dan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkifli Omar antara yang paling hangat untuk dicalonkan dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang, yang akan berlangsung pada 3-11 Oktober.

UMNO Bahagian Teluk Kemang telah mencalonkan bekas Menteri Besar ini untuk masuk semula ke gelanggang selepas ADUN Bagan Pinang, Allahyarham Azman Mohd Noor meninggal dunia. Seandainya cita-cita Isa Samad tidak kesampaian akhirnya, maka anaknya, Najib Isa yang juga Naib Ketua Pemuda UMNO bahagian Teluk Kemang, dipercayai bakal turun ke gelanggang untuk bapanya.

MerdekaReview dimaklumkan bahawa kawasan Teluk Kemang kini dihiasi dengan kain rentang ucapan "Selamat Hari Raya Aidilfitri" daripada Isa Samad. Gambar Najib Isa tidak kelihatan pada kain rentang tersebut, walaupun bilangannya lebih banyak daripada tahun lepas.

Tiada orang dapat menandingi Isa Samad dari segi pengalaman. Beliau pernah menyandang jawatan Menteri Besar Negeri Sembilan selama 23 tahun, malah menang ketika bertanding untuk jawatan Naib Presiden UMNO, dengan undi tertinggi pada tahun 2004. Isa Samad disabit dengan kesalahan politik wang kemudiannya, dan digantung keahliannya selama tiga tahun.

Isa Samad mencuba nasib sekali lagi dalam pemilihan UMNO tahun ini, tetapi kecundang dalam perebutan jawatan Naib Presiden.

Teluk Kemang: Kawasan Isa Samad

ADUN Linggi merangkap Exco kerajaan Negeri Sembilan, Ismail Taib ketika ditemuramah MerdekaReview, mengakui bahawa bahagian Teluk Kemang menamakan Isa Samad sebagai satu-satunya calon untuk bertanding di PRK Bagan Pinang. Walau bagaimanapun, bahagiannya menyerah kepada Majlis Tertinggi UMNO untuk membuat keputusan muktamad.

Isa Samad (gambar kiri) mungkin akan diserang oleh Pakatan Rakyat kerana pernah terlibat dalam politik wang, tetapi beliau adalah pemimpin veteran yang lama berakar umbi di tapak Teluk Kemang. Untuk UMNO, tokoh yang berasal dari Bagan Pinang ini merupakan calon yang paling sesuai.

Perlantikan Isa Samad sebagai calon mungkin mengundang pertikaian bahawa "UMNO sudah ketandusan pemimpin!", disusuli soalan "mengapa dipilih seorang yang terbukti pernah terlibat dalam politik wang sebagai calon?"

Namun, ketika ditanya kemungkinan pencalonannya menjadi beban kepada BN, Isa Samad cuba membandingkan dirinya dengan Anwar Ibrahim, walaupun tidak menyebut nama tokoh PR ini.

Isa Samad dipetik berkata, "Ada pemimpin pembangkang yang pernah dibicara dan dipenjarakan kerana salahguna kuasa dan rasuah, boleh menang pilihanraya. Lepas tu perbicaraan kes baru asik tangguh-tangguh tapi masih ramai penyokong dan bercita-cita besar pulak nak jadi PM. Tiada siapa pertikai pun. Saya cuma didapati bersalah kerana masalah disiplin parti. Dah jalani hukum. Dah bersih. Orang yang cuba persoalkan saya tu hilang akal ka? Kenapa pemimpin pembangkang boleh...kenapa saya tidak? Hilang akal ka?"

Biarpun Isa Samad belum pasti mendapat restu untuk dicalonkan, tetapi calon yang bakal bertanding semestinya perlu mendapat restu daripada Isa Samad. Oleh itu, penganalisis politik bertanggapan bahawa Najib Isa mempunyai peluang untuk bertanding. Walaupun hanya berumur 32 tahun dan tidak menonjol dalam politik, tetapi latar belakangnya lebih "bersih" berbanding Isa Samad.

Pergelutan kuasa dalam UMNO NS

Pengaruh Isa Samad tersebar luas di Negeri Sembilan lantaran 23 tahun pemerintahannya di negeri itu. Tindakan disiplin terhadap Isa Samad selepas pemilihan UMNO tahun 2004 dipercayai langkah untuk memberi laluan kepada Khairy Jamaluddin, menantu Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi ketika itu untuk mengambil alih pucuk pimpinan Negeri Sembilan.

Namun demikian, zaman Abdullah Ahmad Badawi telah berlalu. Isa Samad dilihat sebagai orang Najib yang cuba mengambil kesempatan untuk kembali ke DUN Negeri Sembilan. Jikalau peluang sudah matang, Isa Samad mungkin mendesak untuk menjatuhkan MB sekarang, dan menerajui semula kerajaan Negeri Sembilan.

Sebagaimana yang dimaklumkan, UMNO Negeri Sembilan terbahagi kepada beberapa puak. Selain puak Isa Samad, MB Negeri Sembilan sekarang, Mohamad Hj. Hasan (gambar kiri) sepuak dengan Khairy Jamaluddin (Rembau). Sementara Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Rais Yatim (Jelebu) dan Menteri Kerja Raya Shaziman Abu Mansor (Tampin) masing-masing mempunyai puak sendiri.

Buat setakat ini, Isa Samad mendapat sokongan bahagian Seremban dan Jempol, selain Teluk Kemang yang diketuainya. Isa Samad dilihat sebagai pemimpin yang paling berpengaruh di UMNO Negeri Sembilan yang mempunyai lapan bahagian. Selain itu, Mohamad Hj. Hasan pula mendapat sokongan dari bahagian Rembau dan Rasah.

Apa yang menarik adalah, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sembilan merangkap MB, Mohamad Hj.Hasan ketika ditemuramah pada 9 September, berkata beliau akan menerima mana-mana calon dari bahagian Teluk Kemang untuk PRK Bagan Pinang.

Dilema Mohamad Hassan

Melihat kepada senario terkini, Mohamad Hasan jelas berada dalam dilema. Seandainya beliau menyokong sepenuhnya Isa Samad untuk memenangi PRK ini, beliau mungkin berdepan dengan ancaman Isa Samad pada masa akan datang. Sejak Isa Samad dipinggirkan dalam parti, puaknya juga hilang kuasa dalam DUN Negeri Sembilan.

Oleh itu, jikalau Isa Samad berjaya kembali ke DUN, maka Isa Samad mungkin akan mengerah sokongan puaknya untuk menggugat kedudukan Mohamad Hj. Hasan. UMNO Negeri Sembilan akan menjadi kacau-bilau seperti apa yang berlaku di Terengganu sekarang.

Sebaliknya, sekiranya Mohamad Hj. Hasan tidak berkempen bersungguh-sungguh untuk Isa Samad, lantas mengakibatkan kekalahan UMNO di kubu sendiri, maka Mohamad Hj. Hasan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan, juga tidak dapat mengelakkan diri daripada memikul tangunggungjawab tersebut. (Bahagian pertama, bersambung)

sumber

Gara-gara Bush...Bekas banduan jadi Popular..

Pembaling kasut Bush dakwa diseksa


MUNTAZER (dalam bulatan) dikelilingi oleh media selepas dia dibebaskan di Baghdad semalam.





BAGHDAD - Wartawan televisyen warga Iraq, Muntazer Al-Zaidi (gambar kecil) yang melemparkan kasutnya ke arah bekas presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush, dibebaskan semalam.

Dia yang berumur 30 tahun dipenjarakan sejak 14 Disember tahun lalu selepas membaling kasutnya yang bersaiz 10 selain menggelarkan bekas presiden AS itu sebagai anjing.

Bercakap di pejabat majikannya, Muntazer yang kehilangan sebatang gigi berkata: "Saya diseksa dengan kejutan elektrik dan dipukul dengan wayar kabel."

Muntazer menafikan menjadi wira kerana melemparkan kasut itu tetapi menjelaskan dia mendapat peluang untuk menghina lelaki yang bertanggungjawab menyebabkan negaranya bergolak.

"Pada saya, ia (melemparkan kasut) merupakan tindakan yang baik. Apa yang saya mahu buat ialah membaling kasut ke muka Bush bagi menyatakan penentangan saya terhadap pembohongannya dan penaklukan terhadap negara saya," kata Muntazer.

Kepulangan Muntazer disambut gembira oleh ahli-ahli keluarganya yang mengadakan majlis meraikan pembebasannya di rumah mereka di Baghdad.

Beberapa ekor kambing biri-biri turut disembelih oleh penduduk kampung bagi menyambut pembebasannya.

Sebelum ini Muntazer dihukum penjara selama tiga tahun kerana menghina seorang ketua negara asing tetapi tempoh itu dikurang kepada setahun selepas dia membuat rayuan. - AFP


jangan sampai gejala gini sampai kat malaysia

BAHAYA di Toilet,




BAHAYA di Toilet,

yang dapat mencegah terjadinya kecelakaan pada diri

Anda, kerabat atau seorang dari teman Anda.




Lembu sesat di seksyen 23

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails