BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Wednesday, April 28, 2010

siasatan..siasatan..siapa yg nak siasat siapa...?


SAYU...jenazah Aminulrasyid dibawa keluar dari HTAR.

KAJANG: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menubuhkan panel khas diketuai Timbalan Menterinya, Datuk Wira Abu Seman Yusop, untuk menyiasat insiden seorang remaja 15 tahun mati ditembak polis di Shah Alam, awal pagi kelmarin.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang mengumumkan penubuhan panel itu, juga mengarahkan siasatan terperinci dijalankan berhubung kes berkenaan.

Beliau yang sedih dan kesal dengan kejadian itu, memberi jaminan kes akan disiasat secara telus bagi memastikan keadilan kepada semua pihak yang terbabit, selain mengelak wujudnya pandangan negatif di kalangan masyarakat.

“Siasatan merangkumi semua aspek, termasuk kewajaran tindakan polis dalam insiden itu. Jika didapati ada sesuatu tidak kena, pihak berkenaan perlu bertanggungjawab. Kita tidak akan sembunyikan apa-apa,” katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama Ahli Lembaga Hakim Pelawat Jabatan Penjara Malaysia di sini, semalam.
Dalam kejadian di Seksyen 11, Shah Alam, kira-kira jam 2 pagi kelmarin, Aminulrasyid Amzah meninggal dunia selepas terkena tembakan yang dilepaskan anggota polis peronda apabila remaja itu dikatakan cuba melarikan diri.

Pasukan peronda berkenaan sebelum itu mengarahkan remaja terbabit menghentikan keretanya untuk pemeriksaan, tetapi pelajar Tingkatan Tiga Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 9, Shah Alam itu dikatakan memecut sebelum kenderaannya berjaya disekat di Jalan 11/2G, Seksyen 11.

Dalam kejadian itu, rakan mangsa dikatakan keluar dari kenderaan itu dan melarikan diri, manakala pelajar berkenaan cuba mengundurkan keretanya menyebabkan anggota polis melepaskan beberapa tembakan.

Berikutan kejadian itu, empat anggota peronda dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam diarah melakukan kerja pejabat berkuat kuasa serta-merta sementara siasatan terperinci dijalankan.

Hishammuddin berkata, kementerian sedar wujud perasaan kurang senang di kalangan orang ramai terhadap beberapa kes membabitkan tindakan polis sebelum ini yang disifatkannya perlu ditangani segera.

“Bukan hanya saya sedih, malah terkejut bila dimaklumkan si mati pelajar yang baru berusia 15 tahun. Bagaimanapun, kita belum tahu siapa salah... siapa betul dalam kes ini sebab siasatan sedang berjalan.

“Saya minta masyarakat tidak membuat tuduhan melulu atau spekulasi hingga mengeruhkan lagi keadaan. Tindakan tegas juga akan diambil ke atas mereka yang cuba mempolitikkan kes itu bertujuan mengelirukan orang ramai,” katanya.

Sementara itu, beliau menjelaskan setiap saksi pendakwaan dan pihak didakwa dalam inkues kematian pembantu Exco Selangor, Teoh Beng Hock diberi jaminan keselamatan sepanjang prosiding berlangsung.

Jaminan itu diberi berikutan ugutan yang diterima pakar patologi dari United Kingdom, Dr Peter Vanezis dipercayai berkaitan keterangannya dalam inkues kes itu, kelmarin.

“Dr Venezis sudah membuat laporan polis dan kesnya sedang disiasat. Beliau tidak perlu bimbang kerana sentiasa dilindungi sepanjang berada di Malaysia. Bercakap fasal ugutan, saya pun pernah diugut. KPN (Ketua Polis Negara) juga ada terima ugutan dua hari lalu.

“Namun, saya kecewa dengan pakar forensik Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand (saksi keluarga Beng Hock) yang tidak muncul-muncul hingga mengganggu prosiding. Padahal, jaminan keselamatannya sudah diberikan... apa masalah dia sebenarnya,” katanya.

kekadang menteri cakap macam penjual ikan di pasar.aje....hampeh betoi

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails