BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Thursday, March 3, 2011

Keselamatan 1 Malaysia penuh dengan tanda Tanya..?

ini satu kes yang dikesan..entah berapa banyak lagi diluar sana..?

JPN disaman kerana nombor MyKad bertindih

Regina Lee & Hafiz Yatim


Mendapatkan kad pengenalan adalah hak setiap rakyat Malaysian di negara ini.

Namun bagi pemandu teksi Mohammad Daud Salleh, 42, ia adalah permulaan mimpi ngerinya, apabila beberapa tahun lalu mendapati seseorang lain juga telah diberikan nombor pengenalan yang sama oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Perkara itu diketahuinya pada 2005, ketika cuba menggantikan kad pengenalan plastiknya dengan MyKad yang mempunyai cip.

Bermula detik itu, beliau terpaksa berulang-kali ke ibu pejabat JPN di Putrajaya bagi menyelesaikan kemelut itu dan akhirnya diberikan kad yang baru.

Namun mimpi negerinya tidak berakhir selepas itu.

Pada 2007, beliau diberikan saman oleh Jabatan Pengangkutan Jalan yang dialamatkan ke rumahnya di Gombak. Alasan mereka, Mohammad Daud 'didapati' memandu laju dengan kereta yang bernombor pendaftaran WLY3910 - kereta yang didakwa tidak dimilikinya.

Beliau kemudian mengambil keputusan menjalankan 'siasatan' sendiri dengan berkunjung ke Bank Negara dan Public Bank untuk menyemak staus pinjaman kereta berkenaan dan memaklumkan bahawa beliau tidak pernah meminjam ataupun memiliki kereta tersebut.

Beliau juga berkunjung ke ibu pejabat JPJ di Putrajaya dan terkejut apabila ditunjukkan salinan MyKad yang tertera nombor yang sama dengan yang dimilikinya tetapi dengan gambar serta alamat yang berlainan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails