BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Thursday, November 3, 2011

Bercakap atas Kepentingan bukan atas Keadilan..!

INI JADINYA BILA BERCAKAP ATAS KAPASITI KEPENTINGAN DIRI DAN BUKAN ATAS KAPASITI KEADILAN..

Nazri: AUKU masih kekal, keputusan mahkamah satu pandangan


KUALA LUMPUR, 2 Nov — Kerajaan menegaskan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) kekal terus digunakan meskipun mahkamah telah memutuskan peruntukan undang-undang itu melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) memberitahu Parlimen hari ini bahawa “akta itu masih satu akta.”

Kata beliau, undang-undang itu yang melarang pelajar daripada menyertai aktiviti politik masih kekal tidak berubah sebab keputusan Mahkamah Rayuan hanya satu pandangan institusi kehakiman.

“Sekarang terpulang kepada Peguam Negara sama ada mahu membuat rayuan dengan keputusan itu. Sehingga perkara itu dimuktamadkan, kita tida boleh kata apa-apa,” kata Ahli Parlimen Padang Rengas ini.

Kelmarin, Mahkamah Rayuan memutuskan AUKU yang melarang penuntut universiti menyertai politik bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan — keputusan yang dilihat bersejarah dalam undang-undang melibatkan pentadbiran dan pengurusan institusi pengajian tinggi negara ini.

Mahkamah membuat keputusan 2-1 dalam permohonan yang dibawa oleh empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mencabar peruntukan 15(5)(a) AUKU.

Permohonan itu dikemukakan awal tahun lalu selepas mereka dikenakan tindakan oleh UKM kerana berada di Hulu Selangor ketika pilihan raya kecil kerusi itu April 2010.

Keempat-empat pelajar itu sudah pun menawatkan pengajian mereka dan menerima ijazah pada majlis konvensyen September lalu.

Mereka berempat, ketika itu pelajar jurusan sains politik, ditahan oleh polis di Pekan Rasa dan Ampang Pecah, Hulu Selangor pada 22 April 2010.

Mereka terdiri daripada Muhammad Hilman Idham, Woon King Chai, Muhammad Ismail Aminuddin dan Azlin Shafina Mohamad Adzha sebelum ini mendakwa tindakan tatatertib yang dikenakan oleh UKM bagi kesalahan mengikut Seksyen 15(5)(a) AUKU adalah tidak berasas dan tidak sah di sisi undang-undang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails