BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Monday, November 14, 2011

Mamak melayu penang..buta dalam Isu ini kenapa..?

SETAKAT KERJAAN NEGERI ADAKAN PERKHIDMATN PERCUMA DIUSUNGNYA PEMANDU BECA BUAT DEMO..DALAM CERITA Rapid Penang ini takkan tak nampak kut wahai MM balaci UMNO ..
Hilang pekerjaan di sebalik operasi Rapid Penang
| Print |
Mohd Sabri Said

BUTTERWORTH, 14 Nov: Setakat hari ini seramai 92 orang telah hilang pekerjaan apabila Rapid Penang diperkenalkan sejak tiga tahun lalu, kata Pegawai Perhubungan Perusahaan (TWU), Musa Abdullah.

Tambahnya, monopoli laluan oleh Rapid Penang menyebabkan sekurang-kurangnya dua buah dan dua lagi syarikat bas yang telah lama beroperasi terpaksa gulung tikar sekaligus menutup periuk nasi pekerjanya sendiri.

"Kemunculan Rapid Penang bukanya mimpi indah untuk mereka yang bersaing dalam bidang berkenaan sebaliknya 'nota berhantu' kerana ia menambah angka pengangguran di negeri ini," ujarnya ketika ditemui di pejabatnya di Bagan Luar, Butterworth semalam.

Bagi beliau, sepatutnya Rapid Penang membeli syarikat yang diketogarikan sedang mengalami ketenatan serta menggunakan semula perkhidmatan pemandu lama yang penuh dengan pengalaman bukannya bertindak mengadakan temuduga yang luar biasa ketika ingin mencari pemandu Rapid Penang.

Lima syarikat tersebut ialah Milan Travel yang telah menutup operasinya sejak 2007, Syarikat Sam Lion Omnibus Co Sdn Bhd (31 Ogos 2011), bakal berbuat demikian ialah United Traction Co Sdn Bhd (15 November 2011) dan Lean Hock Bus Co Sdn Bhd (31 Disember 2011).

Menurutnya, manakala yang masih bertahan ialah Syarikat Bas Butterworth-Kulim dan Rangkaian Setia Berhad, itupun dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.

Jelas Musa seterusnya, Menteri Penggangkutan tidak boleh lepas tangan terhadap kejadian tersebut sebaliknya wajar memikirkan sesuatu untuk menyelamatkan keadaan.

Sebanyak 40 buah bas milik Syarikat Milan Travel menutup terus operasi mereka pada tahun 2007, Sam Lian Omnibus yang beroperasi dari Butterwrth-Parit Buntar dan Bukit Mertajam-Parit Buntar melibatkan 15 orang dengan pampasan RM222,747.20.

Syarikat United Traction Co Sdn Bhd melibatkan 51 orang pekerja dengan pampasan sebanyak RM697,054.85 dan pada bulan Disember nanti, Lean Hock Bus Co Sdn Bhd akan menutup operasi yang melibatkan wang pampasan sebanyak RM53,139 yang membabitkan 26 pekerja.

"Semua jumlah pampasan terhadap 92 orang itu hampir sejuta, satu angka yang tinggi," tegas beliau.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails