BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Tuesday, April 12, 2011

Padah bila rela dan sanggup dijadikan PNECACAI....

bila lagi nak sedar wahai sahabat kalian...dah lama dah kalian dijadikan Pencacai untuk kepentingan mereka...bukan sahaja dalam soal bonus tapi dari segala segi anda sebenarnya dijadikan walaka atau pencacai buat mereka sahaja..yg untungnya mereka sahaja...sedar sedar le segera..

Utusan Dituduh Gagal Bayar Bonus, Sembunyi Keuntungan

12/04/2011
Share |

KUALA LUMPUR 12 APRIL : Sekumpulan pekerja Utusan Melayu hari ini memfailkan tuntutan bersabit pembayaran bonus terhadap mereka oleh syarikat akhbar milik Umno dan mendakwa syarikat berkenaan turut menyelewengkan butiran keuntungan mereka bagi mengelak memberi bonus sejak 2009.

Utusan didakwa memindahkan lebih RM70 juta kepada beberapa anak syarikatnya dan menyatakan kerugian dalam laporan tahunan syarikat dan laporan audit serta kewangan lembaga pengarah pada tahun yang sama.

Menurut laporan audit tersebut, pada 2009, Utusan mengalami kerugian sebanyak RM 26.1 juta.

Namun menurut peguam mereka Ravindran Murugavell, terdapat laporan yang menyatakan jumlah yang diberikan kepada anak syarikat bernilai lebih RM 76 juta.

Jelas Ravindran, tindakan ini amat tidak adil kepada pekerja Utusan sendiri.

"Para pekerja menyatakan Utusan Melayu sebenarnya mendapat keuntungan yang tinggi, bagaimanapun Utusan menyatakan 'Kumpulan Utusan memang mendapat keuntungan, tetapi Utusan tidak. Tetapi bila kami meneliti akaun terdapat berjuta ringgit telah di'pinjam'kan kepada anak syarikat.

"Hal ini ibarat ibubapa membenarkan anak tiri mereka berparti dan berhibur sedangkan anak kandung mereka dibiarkan tanpa dibela. NUJ merasakan hal ini tidak adil dan bertindak ke mahkamah," kata beliau kepada para wartawan di mahkamah.

Tuntutan didengar oleh Pengerusi Mahkamah Industri Malaysia Susila Sithamparam di Mahkamah Perusahaan Kuala Lumpur hari ini.

Laporan audit tersebut menyatakan sebanyak RM 37.5 juta diberi kepada 'Utusan Media Sales' (UMES), RM 17.1 juta kepada 'Utusan Printcorp Sdn Bhd', RM 3.4 juta kepada Utusan Publication & Distribution Sdn Bhd, RM 5.5 juta kepada Utusan Sight & Sound manakala RM 5.4 juta lagi kepada PT. Sinar.

Utusan Melayu merupakan antara syarikat akhbar terbesar di Malaysia dengan edaran lebih 250 ribu naskah sehari pada 2004 dan menerbitkan akhbar aliran utama negara ini seperti Utusan Malaysia dan Kosmo.

Namun jumlah edaran akhbar Utusan Malaysia merudum dari 213,000 kepada 169,000 (-21%) dalam tempoh 2005-2009.

Hata Wahari yang juga wartawan kanan Utusan Melayu berkata demikian kerana Utusan sering melaporkan berita berat sebelah namun kini menghadapi inkuiri dalaman dari pihak syarikat itu dan mungkin bakal dibuang kerja.

Bagaimanapun, Ravindran tidak mengulas lanjut kemungkinan tindakan susulan yang bakal dilakukan kerana keputusan mahkamah yang hanya akan diketahui awal bulan hadapan.

"Saya tidak dapat komen banyak kerana kes sedang berjalan. Pengendali kes ini Puan Susila adalah sangat berpengalaman. Sekarang kita hanya tunggu keputusannya," kata beliau.

Menurut seorang wakil pekerja yang tidak dinamakan, pekerja Utusan Malaysia sepatutnya menerima bonus dua bulan setengah setiap tahun jika Utusan mendapat keuntungan.

Beliau berpendapat 'pihak atasan' menyembunyikan hal tersebut dan membolot sendiri keuntungan itu tanpa memikirkan nasib pekerja khususnya wartawan.

"Apa yang ditulis (dalam laporan audit) itu hanya alasan saja. Mereka yang ambil duit itu," katanya kepada TV Selangor.

Seorang lagi wakil Utusan menyatakan perkara ini berlaku selepas pertukaran jawatan tertinggi Kumpulan Utusan pada November 2008.

Beliau menyatakan sanggup menghadapi risiko ini bagi membela nasib mereka yang ibarat di'anaktiri'kan syarikat sendiri.

"Tak logik anak syarikat dapat bonus, kita tak dapat bonus," kata beliau.

Seorang lagi menyatakan kesanggupan untuk berhadapan dengan pihak pengurusan yang terbabit ke peringkat lebih tinggi termasuk di Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Persekutuan jika Kumpulan Utusan terus membiarkan hal ini berlaku.

"Kita tengok jika mereka nak bawa kes ini ke Mahkamah yang lebih tinggi,"katanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails