BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Monday, January 10, 2011

Jangan setakat serbu saja.....Lepas itu ..sengapppp...

Tender 'mencurigakan', pejabat KTMB digelidah

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggelidah pejabat Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) baru-baru ini atas dakwaan pemberian tender yang 'mencurigakan' yang menyaksikan kontrak jutaan ringgit diberikan kepada syarikat yang tidak mempunyai 'kelayakan'.

Projek itu adalah bagi menyusun semula sistem tiket di semua 56 stesen KTMB sekitar Lembah Klang dan Negeri Sembilan.

NONESebuah firma tempatan dilaporkan memenangi kontrak itu dengan bidaan RM85 juta, meskipun terdapat tawaran pada harga yang lebih murah oleh syarikat-syarikat yang mempunyai pengalaman luas dalam sistem perkhidmatan KTMB.

Malaysiakini dimaklumkan bahawa proses penilaian teknikal dmanipulasi bagi membolehkan firma berkenaan terpilih.Markah penuh

“Meskipun tidak layak untuk seksyen, tertentu, mereka masih mendapat markah penuh,” dakwa sumber yang biasa dengan projek itu.

Pasukan penyiasat SPRM menyerbu pejabat KTMB di Kuala Lumpur dan menggelidah jabatan tendernya pada 14 Disember tahun lalu. Ia merampas beberapa dokumen utama.

NONEJumaat lalu, SPRM sekali lagi menyerbu pejabat KTMB untuk mendapatkan lebih banyak bukti. Menurut sumber, siasatan masih pada peringkat awal.

Notis bagi tender itu diterbit dan diumumkan pada 3 Ogos tahun lalu dan ia ditutup pada 29 September.

Dipercayai pasukan teknikal KTMB juga tidak menjalankan pemeriksaan di tapak atau memohon demonstrasi oleh pihaak pembida seperti yang ditetapkan.

Tender yang dikemukakan oleh lima syarikat yang lain yang disenarai-pendek pula tidak dinilai.

Dua syarikat dengan projek sekarang membabitkan sistem tiket juga ditolak meskipun mereka masing-masing menawarkan bidaan pada harga RM69.8 juta dan RM72.6 juta.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails