BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Tuesday, May 31, 2011

cari siapa Ulat disebalik kejadian INI..

KES KES MACAM INI MESTI ADA ULAT DISEBALIK SEMUA KEJADIAN INI....SIAPA ORANGNYA..CARI MEREKA DULU..kalau setakat hanya syarikat saja saja nak buat macam ini mungkin tak berani tanpa Ulat jahat disebalik mereka...siapa mereka...cari..?

'Majikan terbaik' cabuli peraturan kerja?

Bosan akibat dihantui dengan kebimbangan dihantar pulang serta sering kali diperas ugut kerana tidak mempunyai permit di Malaysia, pekerja migran Indonesia yang bekerja di syarikat gergasi elektronik Western Digital kini tampil menceritakan masalah mereka.

Kumpulan yang mendakwa mewakili pekerja yang tertindas itu pada Sabtu lalu menggantung kain rentang menunjukkan rakan-rakan mereka dalam keadaan digari dan menuntut pembelaan.

NONEBagaimanapun beberapa jam kemudian Western Digital menanggalkan kain rentang itu dan apabila ditanya mengapa mereka berbuat demikian sekumpulan lelaki yang memakai jaket syarikat berkenaan enggan mengulas.

Western Digital yang pernah memenangi anugerah 'Majikan Terbaik di Asia 2009' didakwa tidak menyediakan permit bagi sekurang-kurangnya 1,000 pekerjanya yang telah berkhidmat selama dua tahun di Malaysia.

Pada Mac lalu, penerbitan Indonesia Tempo Interaktif melaporkan pegawai syarikat berkenaan telah berjumpa dengan dengan perwakilan kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur bagi menjelaskan situasi membabitkan kira-kira 6,000 pekerja mereka.

Ia memetik pegawai kedutaan berkata syarikat itu sedang menyelesaikan masalah tersebut peringkat demi peringkat dan hanya menyedari perkara berkenaan selepas dimaklumkan pejbat kedutaan.

Bagaiamanpun bagi seorang pekerja Ully Suryana (bukan nama sebenar, nama ditukar bagi melindungi identiti pekerja) semua itu tidak benar. Katanya pekerja diambil melalui sebuah agensi di Indonesia yang mempunyai perjanjian terus dengan Western Digital berhubung permit kerja.

“Mengikut perjanjian, Western Digital berkata syarikat akan menyimpan passport pekerja tetapi akan memberi mereka permit kerja agar mereka boleh bergerak bebas,” katanya.

Suryanti, yang berusia awal 20an mendakwa tidak lama dulu Jabatan Imigresen menyerbu salah sebuah asramaa dan menahan semua pekerja kerana tidak mempunyai permit kerja.

Kejadian terbaru, berlaku minggu lalu apabila lima pekerja yang berpakaian tidur ditahan atas alasan yang sama. Mereka dikurung selama tiga malam di lokap sebelum dibebaskan tanpa sebarang sebab.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails