BIJAN

TABUNG PRIHATIN

"TABUNG PRIHATIN" PAS KAWASAN BUKIT GANTANG;;DERMA BAGI MEMBANTU ANAK YATIM/FAKIR MISKIN/OKU DAN YANG MEMERLUKAN...PADA YANG BERHAJAT SALURKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI AKAUN "MAYBANK:NO AKAUN:"558051304442"..MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA KETALIAN:012-4282010/019-5205025/019-5789690.TQ

Thursday, May 19, 2011

Gula....>kayu..

hang bawa mai apa sahaja kajian..samada gula dari Tebu ,kayu atau pun dari besi..tapi main dengan Puak Puak UMNOBN..kalau dia nak naik harga...naik juga harga melambung..lagi cepat kalau dijadikan perniagaan atau hasil kajian itu hak UMNO...cepat dimasak senang dinaik harga...akhirnya RAKYAT JUGA YANG MENJADI MANGSA....

Gula daripada habuk kayu



MIMI SAKINAH menunjukkan anugerah Best Women Inventor daripada World Intelectual Property Organisation (WIP0) hasil projek penyelidikan beliau.


SELAMA ini kita hanya mengetahui gula dihasilkan daripada tebu. Kemudian beberapa tahun lalu, penemuan daun stevia sebagai alternatif gula turut menarik perhatian ramai.

Bagaimanapun, apabila seorang penyelidik muda dari Universiti Malaysia Pahang (UMP), Prof. Madya Dr. Mimi Sakinah Abdul Munaim berjaya menghasilkan gula ringkas daripada habuk kayu, penemuan itu bukan sahaja melonjakkan namanya, bahkan membolehkan beliau bakal membuka sebuah kilang tidak lama lagi.

Pensyarah Kanan di Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli (FKKSA) itu berkata, melalui penemuan itu beliau telah menerima geran daripada Malaysian Technology Development Corporation (MTDC) sebanyak RM500,000 bagi membina sebuah kilang.

"Saya telah menerima geran daripada MTDC bagi membina sebuah kilang dan lokasi kilang tersebut bagaimanapun, masih dalam perbincangan," kata pensyarah berusia 34 tahun itu kepada pemberita pada Malam Cendekia Bitara UMP 2010 di Kuantan, Pahang baru-baru ini.

Penyelidikan tersebut membawa tuah buat beliau apabila berjaya menerima anugerah Best Women Inventor daripada World Intelectual Property Organisation (WIP0) hasil projek penyelidikan yang bertajuk Sustainable Production of Sorbitol From Biomass Using Green Technology Approach pada tahun lalu.

Pengiktirafan tersebut merupakan yang tertinggi dianugerahkan oleh badan antarabangsa kepada penyelidik yang menghasilkan penyelidikan yang memberi impak kepada negara.


MALAM Cendekia Bitara UMP menghargai penyelidik-penyelidiknya termasuk Mimi Sakinah (duduk kanan) baru-baru ini.


Sehingga kini, beliau telah menghasilkan sebanyak 50 kertas kerja persidangan, 15 buah artikel yang diterbitkan dalam jurnal berwasit, satu fail yang telah dipatenkan di Malaysia dan dua fail dipatenkan di Amerika Syarikat.

Pada Malam Cendekia Bitara UMP itu Mimi Sakinah dinobatkan sebagai Tokoh Cendekia Bitara dan Anugerah Projek Penyelidikan yang membawa pulang wang tunai RM10,000 berserta trofi dan sijil penghargaan setelah hasil penyelidikannya diiktiraf di peringkat antarabangsa.

"Syukur Alhamdulillah, saya berjaya menerima hadiah bagi kedua-dua kategori tersebut walaupun tidak menyangka ia sangat berhasil.

"Walaupun terpaksa menjalankan tanggungjawab sebagai penyelidik, pensyarah dan ibu secara serentak, namun Alhamdulillah ia sangat berbaloi," katanya sambil tersenyum.

Mengulas mengenai penyelidikannya, ujar Mimi Sakinah habuk kayu sesuai digunakan sebagai bahan mentah kerana ia mengandungi selulosa yang boleh diproses menjadi gula ringkas.

Dengan teknologi hijau farmentasi katanya, ia dimanfaat bagi mengurangkan kos pengeluaran berbanding kaedah hidrogen yang digunakan secara meluas dalam penghasilan gula itu ketika ini.

"Gula yang dihasilkan menerusi projek ini bukan saja boleh digunakan sebagai pemanis makanan bahkan, untuk pelbagai industri lain seperti kosmetik.

"Penggunaan habuk kayu sebagai sumber penghasilan gula ini sekali gus mengatasi masalah pembuangan sisa industri itu yang mencapai 15 juta tan setahun di seluruh dunia.

Penyelidikan tersebut turut dibantu Dr. Zularisam Ab. Wahid serta Rusmawarni Ramli.

Pencapaian dibanggakan


PENGHASILAN gula ringkas menggunakan habuk kayu mengelakkan sisa industri tersebut dibuang begitu sahaja sekali gus mempromosikan alam sekitar yang lebih bersih.


Sementara itu, UMP kini giat mengkomersialkan hasil ciptaan penyelidiknya sebagai permulaan untuk menjadi sebuah universiti teknikal bertaraf dunia.

Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, bagi tujuan itu UMP kini sedang memperbanyakkan bilangan penyelidikan serta membangunkan pelbagai projek.

"Alhamdulillah UMP telah berjaya melalui dua fasa penting iaitu meletakkan asas universiti teknikal (2002-2007) dan memperkukuhkan asas serta menjana kecemerlangan (2008-2010).

"Kini era pelan strategik (2011-2015) dan warga UMP sedang giat berusaha merealisasikan UMP ke arah universiti pilihan utama," katanya.

Universiti tersebut kini melindungi harta inteleknya sejak tahun 2008 dengan mempatenkan empat fail dan ia bertambah kepada 49 fail setahun selepas itu.

Ia sekali gus menjadikan universiti berkenaan antara institusi yang memfailkan paten terbanyak pada peringkat nasional.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails